• Menük

Külföldi szárnyashajózás

VIETNÁM - 1. rész
Megjelent a CFF Magazin (Classic Fast Ferries) 2008 januári számában

 

Vietnámban 3 hajózási társaság üzemeltet szárnyashajókat a Saigon folyón, a Vina Express (3db "Meteor" típusú egység, Saigonban), a Petro Express (3db "Meteor" típusú egység, Saigonban) és a Greenlines (2db "Meteor" típusú egység Haiphongban, 1 "Kolkhida" típusú egység, valamint 3db "Meteor" és 3db "Voszhod" szárnyashajó Saigonban).

 

Vietnám-Voszhod1.jpgVietnám-Meteor2.jpgVietnám-Meteor1.jpg
Fényképeket készítette: Mark Jones

 

Egy 2008 januári CFF magazinban megjelent cikk szerint a szárnyashajók viszonylag jó műszaki állapotban vannak, bár néhány egység külső állapota alapján igen rossz képet mutat. A hajók többsége az eredeti Zvezda főmotorokkal üzemel, de legalább egy egység átépítésre került és német dízel főmotorokat kapott (Meteor-2000). A cikk írója szerint a vietnámi társaságok nem tervezik a "Meteor" típusú hajók felújítását - már csak azért sem, mert ezek a folyami szárnyashajók nem igazán alkalmasak a tengeri közlekedésre -, hanem inkább "Kolkhida" típusokra szeretnék cserélni.

 

Vietnám-Meteor3.jpgVietnám-Meteorkicsi2.jpgVietnám-Voszhod2.jpg
Fényképeket készítette: Mark Jones

 

A cikk írójának saját tapasztalata, hogy a Saigon folyón közlekedő hajók nagyon kényelmesek és az utazás a folyón igen kellemes élmény, bár a folyó torkolatához érve már igen kellemetlen a nagyobb hullámok miatti erős rázkódás és "pattogás". Új Év napján az összes szárnyashajó közlekedett teljes kihasználtság mellett, és az amúgy is igen kedvelt közlekedési forma utazóközönségét nem csak a helyi lakosok, hanem nagy számú turista teszi ki.

 

VIETNÁM - 2. rész
Megjelent a CFF Magazin (Classic Fast Ferries) 2007 júliusi számában

 

A három hajózási társaság járatai Ho Chi Minh Város (Saigon) és a tengerparti Vung Tau városa között közlekednek a Saigon folyón. A menetidő a két város között kb. 90 perc és naponta reggel 6 és délután 5 óra között kb. 30-60 percenként indul egy-egy járat mindkét irányba. Vung Tau-ból Saigonba a Greenlines társaság naponta 7 járatot, a Vina Express 6 járatot, míg a Petro Express 4 járatot indít. De a három hajózási cég között olyan szoros az együttműködés, hogy például az egyik cégnél vásárolt retúrjegy visszautazáskor bármelyik társaság hajójára érvényes. 2006 júniusában egy felnőtt egyúti jegy ára Vung Tau-ból Saigonba 120.000 VND volt, ami kb. 1.200 Forintnak felel meg.

 

Vietnám-Meteor4.jpgVietnám-Meteor6.jpgVietnám-Meteor5.jpg
Fényképeket készítette: Roderick Smith

 

A hajóállomások viszonylag egyszerűek, Saigonban egy felépítményes pontonból és az azon kialakított jegypénztárból és büféből áll, míg Vung Tau-ban a hajóállomás egy büfé- és étteremsorral szemben található. Minden hajóérkezéskor számtalan taxi várja az utasokat. A szárnyashajók nagyon közkedveltek mind a turisták, mind pedig a hazai utazóközönség köreiben, mivel gyorsabb összeköttetést jelentenek, mint a távolsági buszok és a gépkocsik. Indulás előtt minden utas üdvözlő italként egy üveg ásványvizet kap a hajókon; viszont a fedélzeten nincs büfé szolgáltatás.

 

További járatok közlekednek a Da Nang-i öbölben található szigetekre (Con Dao szigetek, Vung Tau szigetek), valamint különböző célállomásokra a Mekong deltában (My Tho, Vinh Long, Can Tho és Chau Doc). Ez utóbbi járatok menetideje több óra és egyesek csak naponta egyszer, míg mások csupán a hét egy meghatározott napján közlekednek.

 

OLASZORSZÁG
Megjelent a CFF Magazin (Classic Fast Ferries) 2004 júliusi számában

 

Az olasz szárnyashajózás egyik kisebb szereplője, legalábbis ami a flotta nagyságát és a járatszámokat illeti, az Anzioban (kb. 50 kilóméterre Rómától délre) székelő VETOR cég (a társaság honlapja olasz és angol nyelven: www.vetor.it). Az 1971 óta működő hajózási társaság, a teherhajózás mellett szovjet/orosz szárnyashajó típusokat is üzemeltet a Tirrén tengeren. Egy másik és egyben egyetlen olasz hajózási társaság, amely szovjet szárnyashajókat is üzemeltet a nápolyi ALILAURO társaság.

 

OLASZORSZÁGkolkhiagabri.jpgOLASZORSZÁGkometa.jpgOLASZORSZÁGkolkhiavemar.jpg
Fényképeket készítette: www.riverships.ru

 

A VETOR 1981-ben indította el az Anzio és Ponza szigete közötti szárnyashajó járatát egy "Kometa" típusú egységgel, a Vetor 944 szárnyashajóval. 1988-ban és 1991-ben 2db "Kolkhida" típust is rendszerbe állítottak, az előbbit Vemar, míg az utóbbit Gabri névre keresztelve. 1990-ben vásároltak egy további "Kometa" egységet, a Freccia Pontina-t. A "Kometa" típusú szárnyashajók az eredeti orosz Zvezda M401-A főmotorokkal kerültek az olasz hajózási társasághoz, míg a "Kolkhida" típusok MTU főmotorokkal lettek leszállítva. 2004-ben a cég 3 járatot üzemeltetett, az Anzio-Ponza, a Formia-Ponza és a Formia-Ventotene járatokat, melyek közül az első, az Anzio-Ponza számított a legfontosabb járatnak.

 

SZLOVÉNIA és HORVÁTORSZÁG
Megjelent a CFF Magazinban (Classic Fast Ferries)

 

Szlovéniában, Portoroz üdülő városkájában, a TOP LINE társaság üzemeltetett 2 "Kolkhida" típusú szárnyashajót, az Adriatic Joy-t és a Venice Carnival-t 2002 és 2004 között.

 

ADRIAkolkhida_adriaticjoy.jpgADRIAkolkhida_aliguilia.jpgADRIAkolkhida_venicecarnival.jpg
Fényképeket készítette: www.riverships.ru

 

A hajókat egy kanadai cégtől vásárolták 2002-ben, majd 2004-ben eladták a szárnyashajózás terén nagy nevű horvát ATLAS társaságnak (A társaság honlapja német és angol nyelven is: www.atlas-croatia.com), amely ezek mellett további 2 "Kolkhida" és 3 "Kometa" típusú egységet üzemeltet az Adrián.