OROSZ SZÁRNYASHAJÓ TÍPUSOK

RAKETA típus (340, 340E és 340ME)
Közepes méretű személyszállító szárnyashajó

 

 

 

 

alaprajz_raketa_típus.jpg

 

A szovjet szárnyashajó gyártás atyja - Rosztiszlav Jevgenyevics Aleksejev - után elnevezett marit orosz hajógyárból került ki a világ első sorozatban gyártott szárnyashajója a Raketa típus. 1957. augusztus 25-én a Gorkij-Kazan útvonalon az első próbaútján 60 km/h sebességet ért el.

 

1957 és 1976 között gyártották a "Krasznoje Szormovo" hajógyárban (Nyizsnij Novgorod - Oroszország) és a "Morje" hajógyárban (Feodosia - Ukrajna). Összesen 389 darab készült, ebből 26-32 db került exportra.

 

Főmotorja egy Zvezda M400 típusú 12 hengeres, V-elrendezésű, 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. Utazó sebessége 31-32 csomó (kb. 60 km/h), maximális sebessége 65-70 km/h. Hatótávolsága 500 km. A főmotor üzemanyag fogyasztása 165 kg óránként. Szállítható utasok száma kiviteltől függően 58-64 fő.

 

 

 

X-szárnyashajó-raketa2.bmpX-szárnyashajó-raketa1.bmpX-szárnyashajó-raketasiraly.bmp

 

A MAHART 3 "Raketa" típusú szárnyashajót üzemeltetett 1962 és 1985 között: SIRÁLY I (1962-1983 - eredeti neve: "Raketa-283"), SIRÁLY II (1962-1983 - eredeti neve: "Raketa-291") és SIRÁLY III (1976-1985) néven.

MŰSZAKI ADATOK - RAKETA
Hossz: 27 méter
Merülés álló helyzetben: 1,8 méter
Merülés: 1,1 méter
Vízkiszorítás üresen: 18,0 tonna
Vízkiszorítás: 25,3 tonna

 


METEOR típus (342, 342E és 342U)
Nagy méretű személyszállító szárnyashajó

 

1960 és 1994 között gyártották a "Krasznoje Szormovo" (Nyizsnij Novgorod - Oroszország), a "Gorkij" (Zelenodolszk - Oroszország) és az Amúr menti Khabarovszk hajógyárakban. Ez utóbbi gyárban még 2003-ban is gyártottak 2 példányt. Összesen kb. 300 példány épült, ebből 29-31 került exportra, mint például Magyarországra 3, Vietnámba több mint 11 egység, Kínába nagyobb mennyiségben, Szlovákiába, Jugoszláviába és más országok hajózási társaságaihoz.

Főmotorja két Zvezda M400 vagy M417A típusú 12 hengeres, V-elrendezésű, 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. A hajó teljes hossza 34,6 méter, szélessége 9,5 méter, magassága 6,25 méter. Merülése bemerült állapotban 2,35 méter, szárnyakon való menetben 1,2 méter. Vízkiszorítása üresen 36,4 tonna, teljes terhelésnél 53,4 tonna. Maximális sebessége: 35,6 csomó (66 km/h), utazósebessége 32 csomó (60 km/h). Hatótávolsága: 600 km. Üzemanyag tartályokban szállítható üzemanyag mennyisége 3,2 tonna, ivóvíz tartály térfogata: 300 liter. A főmotorok fogyasztása 2 x 158 kg/óra. Szállítható utasok száma kiviteltől függően 112-123 fő. Alapkivitelben 123 személyes (orr utastérben 26 fő, középső utastérben 46 fő, hátsó utastérben 46 fő, valamint 5 fő kabinban). Személyzet 6 fő.

 

   

 

A MAHART 3 "Meteor" típusú szárnyashajót üzemeltetett illetve üzemeltet 1971 óta: SÓLYOM I (1971-1997), SÓLYOM II (1990-), SÓLYOM III (2003-) ex Wilhelm Alexander (Hollandia).

A Sólyom-típusú szárnyashajók maximális utasbefogadó képessége 104 fő. Vízkiszorítása üresen 37,2 tonna, teljes terhelésnél 54,3 tonna. A SÓLYOM I hajó 1971. július 16-tól 1997. november 3-ig üzemelt, ezalatt a 26 év több mint egymillió kilométert tett meg, 39 motort "használt el" és 292.589 utast szállított el, nagyobbrészt a Budapest- Bécs közötti szakaszon.


METEOR-2000 típus
Nagy méretű személyszállító szárnyashajó

 

2001-től a "Gorkij" (Zelenodolszk - Oroszország) hajógyár által gyártott változat. A hajótest teljes hossza 34,6 méter, szélessége 9,5 méter, merülése álló helyzetben 2,35 méter, szárnyakon haladva 1,2 méter. Vízkiszorítása üresen 43,82 tonna, teljes terhelésnél 57,24 tonna. A Meteor-2000 típust főmotorja két DEUTZ TBD616V16 (német gyártó) típusú diesel motor, egyenként 1.272 lóerős teljesítménnyel 2.165 1/min fordulat mellet. A segédmotor 44 kW teljesítményű. Utasbefogadó képessége 104-116 fő, személyzete 3 fő. Az utastere légkondicionált. Utazósebessége 75 km/h, hatótávolsága 600 km.


KOMETA típus (342ME)
Nagy méretű folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

X-szárnyashajókometa.bmp 1961 és 1983 között gyártották Nyizsnij Novgorodban, Feodosiában (1965 és 1980 között), az örmény Potiban és a volga menti Volszkijban. Az ukrajnai Feodosiában a "Morje" hajógyárban 1964 és 1981 között összesen 86 darab készült, ebből 34 került exportra, míg Potiban 1962 és 1992 között további 39 darab épült. X-szárnyashajókometa2.bmp

 

A Kometa típus főmotorja két Zvezda M400 vagy M401A típusú 12 hengeres, V-elrendezésű, 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. Fogyasztása összesen 286 kg/óra. Sebessége 33 csomó (61 km/h). Hatótávolsága 445 km. Szállítható utasok száma 118-120 fő.

A Kometa típust széles körben exportálták, a szovjet típusok közül a legnagyobb darabszámban. Számos országban alkalmazták, alkalmazói többek között olasz, francia, görög, kubai, jugoszláv, kínai hajóstársaságok volta. Egyes példányai még ma is közlekednek.


 

KOMETA-B típus
Nagy méretű folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

 

Jelenleg gyártásban lévő továbbfejlesztett változat. Főmotorja két Zvezda M470 típusú 12 hengeres, V-elrendezésű 1345 lóerő teljesítményű diesel motor. (Opciósan két Detroit típusú, egyenként 1115 LE teljesítményű vagy két MTU 16V 396 TE 74 típusú egyenként 2000 lóerős diesel főmotorral is rendelhető.) Maximális ebessége 36 csomó (66 km/h), utazósebessége 34 csomó (63 km/h). Vízkiszorítása üresen 52,8 tonna, teljes terhelésnél 67,8 tonna. Hajótest hossza 37,54 méter, szélessége 8,4 méter, merülése álló helyzetben 4,6 méter, szárnyon haladva 1,4 méter. Hatótávolsága: 445 km. Szállítható utasok száma 110 fő. Személyzete 5 fő.


POLESJE típus (17091)
Kisméretű személyszállító szárnyashajó

 

1970-től gyártották a 90-es évekig Gomelben (ma Fehéroroszország) elsősorban hazai használatra. A hajó főmotorja egy Zvezda M401 típusú 12 hengeres, V-elrendezésű 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. Sebessége 36 csomó (66 km/h). A hajó teljes hossza 21,3 méter. Merülése bemerült állapotban 1,03 méter, szárnyakon való menetben 0,4 méter. Vízkiszorítása üresen 14,19 tonna, teljes merülésnél 20,4 tonna. Utasbefogadó képessége 53 fő. Személyzet 2 fő.

 

X-szárnyashajópoleszje1.bmpX-szarnyashajópoleszje2.bmp

 

A típusból a MAHART 4 egységet üzemeltet: BÍBIC I (1992-), BÍBIC II (1992-), BÍBIC III (1993-), BÍBIC IV (1993-). A Bíbic-típusú szárnyashajók utasbefogadó képessége 44 fő, 2007-től 54 fő, személyzete 3 fő.

2005 telén a BÍBIC III szárnyashajó teljes belső felújításon illetve átépítésen esett át. 2006-tól BÍBIC Business Class néven, exkluzív utastérrel (26 bőr-szövet ülés, korszerű szellőző rendszer, 2db LCD TV, GPS navigációs rendszer, széles optikájú panoráma kamera - mindkettő adatai, képei megjeleníthető az utastérben) teljesít szolgálatot a MAHART PassNave flotta kötelékeiben.

2007 telén 3 további Bíbic egység esett át teljes belső felújításon, melynek során új, korszerű szellőző és világítási rendszer került beépítésre, valamint egységes kárpitozás és üléshuzatok, továbbá 4 LCD monitor, GPS navigációs rendszer és széles optikájú panoráma kamera szolgálja az utasok kényelmét és szórakozását.


BELARUS típus (1709R)
Kisméretű személyszállító szárnyashajó

 

1966-1970 között gyártották kis példányszámban a fehéroroszországi Gomelben. Utóda a Polesje típus lett 1970-től.

 

X-szárnyashajóbelarus1.bmpX-szárnyashajóbelarus2.bmpX-szárnyashajóbelarus3.bmp

 

A hajótest hossza 18,5 méter, szélessége 3,2 méter, merülése álló helyzetben 0,91 méter, szárnyon haladva 0,3 méter. A típus utazósebessége 65 km/h, hatótávolsága 320 km. Utasbefogadó képessége: 40 fő.


VOSHOD típus (352) és VOSHOD-2 típus (03521)
Közepes méretű folyami és folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

 

1973/76 és 1992 között gyártották az ukrán Feodosiában. Összesen 156 darab készült. Főmotorja egy Zvezda M401 típusú 12 hengeres, V-elrendezésű, 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. Sebessége 33,5 csomó (62 km/h) 1650-es fordulatszámnál. A hajó teljes hossza 27,6 méter, merülése bemerült állapotban 2,0 méter, szárnyakon való menetben 1,1 méter. Vízkiszorítása üresen 23,88 tonna, teljes terhelésnél 28,0 tonna. Üzemanyag tartályokban szállítható gázolaj mennyisége: 1.100 kg. Ivóvíz tartály térfogata: 130 liter. Hatótávolsága: 460-500 km. A főmotor fogyasztása 144 kg/óra. Szállítható utasok száma kiviteltől függően 71-77 fő. Személyzete 5 fő. A típus alkalmazói (többek között): magyar (4db), szlovák, holland, kanadai (5db), maláj és vietnámi hajózási társaságok.

 

A típusból a MAHART 4 egységet üzemeltetett illetve üzemeltet: VÖCSÖK I (1977-2003), VÖCSÖK II (1986-), VÖCSÖK III (1987-), VÖCSÖK IV (1987-). A Vöcsök-típusú szárnyashajók utasbefogadó képessége 62 fő, 2007-től 71 fő. 2006 telén mind a három Vöcsök szárnyashajó teljes belső felújításon illetve átépítésen esett át. 2007-től 71 fős utasbefogadó képességgel, korszerű szellőző rendszerrel és utastér világítással teljesít szolgálatot a MAHART PassNave flotta kötelékeiben. A hajók középső utasterébe 1db LCD TV és 2db lehajtható LCD monitor, az első utastérbe 1db LCD monitor került beépítésre, melyeken a GPS navigációs rendszer és a széles optikájú panoráma orrkamera adatai illetve képei jeleníthetők meg. X-szárnyashajóvoshod.bmp

 

VOSHOD-2M
Közepes méretű továbbfejlesztett folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

 

A Voshod-2 továbbfejlesztett változata, melyet 1992-től 2002-ig gyártottak. Főmotorja egy Zvezda M419A (1100 lóerő) vagy egy MTU 12V200M70 típusú 1072 lóerő teljesítményű diesel motor. Sebessége 33 csomó (61 km/h). A hajó teljes hossza 27,7 méter, merülése bemerült állapotban 2,0 méter, szárnyakon való menetben 1,2 méter. Vízkiszorítása üresen 23,88 tonna, teljes terhelésnél 29,70 tonna. Maximális utasbefogadó képessége kiviteltől függően 65-79 fő.

Rendeléstől függően többféle változatban gyártható. A típus alkalmazói (többek között): holland és maláj hajózási társaságok.

VÖCSÖKIIfelújítva2.jpg

 

EUROFOIL
Közepes méretű folyami személyszállító szárnyashajó

 

X-szárnyashajóvoshodeurofoil.bmp

Jelenleg gyártott változat. Hossz: 27,7 méter, szélesség: 6,8 méter, a hajótest magassága: 4,0 méter (árbóccal együtt 5,7 méter), merülése álló helyzetben: 2,0 méter, szárnyon haladva 1,2 méter. Az üres hajó vízkiszorítása 23,88 tonna, teljes terhelésnél 29,7 tonna.

Beépített főmotorja egy 12 hengeres, V elrendezésű MTU 2000M70 típusú 1.070 lóerős turbódízel motor. Utazósebessége 60 km/h, hatótávolsága 450 km. Utasbefogadó képesség 73 fő, személyzet 2 fő.

 

 

LASTOCHKA típus (03525)
Nagy sebességű, tengeri személyszállító szárnyashajó

 

A 80-as években kifejlesztett típus kis példányszámban (összesen 3db) készült, egyik példánya Magyarországon található, 2009. május 8-tól a MAHART PassNave szárnyashajó flotta tagja.

 

X-szárnyashajólastochka.bmpX-szárnyashajólastochka..bmp

 

Főmotorja két Zvezda M470 vagy két Zvezda DRA-470MR típusú (más források szerint M421 típusú főmotorokkal készült), 12 hengeres, V-elrendezésű, 1350 lóerő teljesítményű diesel motor. Sebessége 40-45 csomó (74-83 km/h), maximális sebessége 55 csomó (102 km/h). Hossza 31 méter, vízkiszorítása teljes terhelésnél 37 tonna. Szállítható utasok száma 77 fő. Személyzet 4 fő.


LASTOCHKA-M típus

Jelenleg - rendelésre - gyártott változat, melyet az SJC Alekseyev Central Hydrofoil Design Bureau Volgai hajógyárában gyártanak.

Főmotorja 2db 12 hengeres, V-elrendezésű Zvezda M470-es diesel motor, segédmotorja egy német gyártmányú 24 kW teljesítményű (380V 50Hz) "Panda" diesel generátor. A típus utasbefogadó képessége 75-86 fő közötti, kiviteltől függően. 2004-ben 2 darab Lastochka-M típusú szárnyashajót gyártottak kínai megrendelésre

X-szárnyashajólastochka2m.bmp

.

Műszaki adatok
Teljes hossz: 29,97 méter
Teljes szélesség: 7,13 méter
Merülés (úszva): 2,2 méter
Merülés (szárnyon): 1,15 méter
Maximális vízkiszorítás teljes terhelésnél: 36,76 tonna
Névleges teljesítmény: 2 x 1350 LE
Maximális sebesség: 45 csomó (83 km/h)
Utazó sebesség: 40 csomó (74 km/h)
Hatótáv: 550 km
Szállítható utasok száma: 65-79 fő (+ 4 fő személyzet)

 


KATRAN típus (10390)
Nagy méretű folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

X-szárnyashajókhatran.bmp 1984-től gyártják. Hossza 34,5 méter. Merülése bemerült állapotban 3,5 méter, szárnyakon való menetben 1,9 méter. Vízkiszorítása üresen 56,93 tonna, teljes terhelésnél 74 tonna. Főmotorja két Zvezda M470 típusú, 12 hengeres, V-elrendezésű 1300 lóerő teljesítményű diesel motor. Maximális teljesítmény rövid ideig: 1714 LE. Sebessége 35 csomó (65 km/h). Hatótávolsága: 370 km. Szállítható utasok száma 141-148. Személyzet 4 fő

 

KOLKHIDA típus (10391)
Nagy méretű folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

 

A KATRAN továbbfejlesztett változata. Hossza 34,3 méter. Merülése bemerült állapotban 3,5 méter, szárnyakon való menetben 1,9 méter. Vízkiszorítása üresen 56,93 tonna, teljes terhelésnél 74 tonna. Főmotorja két Zvezda M470 típusú, 12 hengeres, V-elrendezésű 1300 lóerő teljesítményű diesel motor. Maximális teljesítmény rövid ideig: 1714 LE. Sebessége 35 csomó (65 km/h). Hatótávolsága: 550 km. Szállítható utasok száma 148. Személyzet 4 fő. X-szárnyashajókholkida.bmp

 

KOLKHIDA-M típus (10391-M)
Nagy méretű folyam-tengeri személyszállító szárnyashajó

 

A KOLKHIDA továbbfejlesztett változata. Hossza 34,4 méter. Merülése bemerült állapotban 3,5 méter, szárnyakon való menetben 1,9 méter. Vízkiszorítása üresen 56,93 tonna, teljes terhelésnél 68 tonna. Főmotorja két MTU 12V396 TE 74 típusú, 12 hengeres, V-elrendezésű 1714 lóerő teljesítményű (1900-as fordulatnál) diesel motor. Sebessége 35 csomó (65 km/h). Hatótávolsága: 370 km. Szállítható utasok száma 133. Személyzet 5 fő. X-szárnyashajókholkidakicsi.bmp

 

TSIKLON típus (12352)
Nagy méretű tengeri személyszállító szárnyashajó

 

cyclone3kicsi.jpg

A TSIKLON-t 1986-ban építették az ukrán Feodosiában. Főmotorja egy M37 típusú 8000 lóerő teljesítményű gázturbina. Hossza 44,2 méter, szélessége 12,6 méter. Merülése bemerült állapotban 4,36 méter, szárnyakon való menetben 2,4 méter. Vízkiszorítása üresen 106 tonna, teljes terhelésnél 143 tonna. Sebessége 42 csomó (78 km/h). Hatótávolsága: 550 km. Szállítható utasok száma 250 fő, személyzet 8 fő. 1987-től a Csornoje Morje Hajózási Vállalat üzemeltette Yalta és Odessza között egész évben. A 217 km-es távot 4 óra 25 perc alatt tette meg a Tsiklon nevű hajó, melyből csak ez az egy példány épült 1986-ban. A járat korábban csak szezonálisan tudott közlekedni, mivel a Kometa típusú hajók a téli kedvezőtlen időjárás ideje alatt nem indulhattak el Yalta és Odessza között. Ez volt az elsődleges ok a típus kifejlesztésére. 1991 és 1993 között a Finn Öbölben teljesített szolgálatot, Tallinn és Helsinki között, majd 1998-ban megvásárolta egy görög hajózási társaság.

 

 

TSIKLON-M típus
Nagy méretű tengeri személyszállító szárnyashajó

 

A TSIKLON-M típusból egy félig kész példány épült a kilencvenes évek elején. Merülése bemerült állapotban 4,36 méter, szárnyakon való menetben 2,4 méter. Vízkiszorítása üresen 115 tonna, teljes terhelésnél 150 tonna.

 

Cyclone-M-széles.jpgCYKLONE-M type-széles.jpg

 

Főmotorja 2db 4000 lóerő teljesítményű gázturbina. Hossza 44,2 méter, szélessége 12,6 méter. Sebessége 42 csomó (78 km/h). Hatótávolsága: 550 km. Szállítható utasok száma 250 fő, személyzet 8 fő.


OLIMPIYA típus (14600)
Nagy méretű tengeri személyszállító szárnyashajó

 

1991-től gyártják az ukrán Feodosiában. 2 hajó került exportra. Főmotorja két MTU típusú (2720 lóerő) vagy két Zvezda DRA-532A típusú 2820 lóerő teljesítményű diesel motor. Hossza 43,1 méter. Merülése bemerült állapotban 4,6 méter, szárnyakon való menetben 2,0 méter. Vízkiszorítása üresen 103 tonna teljes terhelésnél 135 tonna (alapkivitel) -142 tonna (komp változat). Sebessége 37 csomó (68 km/h). Hatótávolsága: 550 km. Üzemanyag fogyasztása összesen 698 kg/óra. Szállítható utasok száma 250 fő az alapkivitel esetében, míg 150 fő a komp változat esetében, személyzet mindkét változatnál 6 fő. A nagy méretű tengeri személyszállító komp-szárnyashajó változat utasbefogadó képessége 150 fő és 5 tonna árú vagy 5 gépkocsi.

 

Olympia-széles.jpgolympia2kicsi.bmpolimpiya2széles.jpg

 

A típus jelenlegi alkalmazói:

  • az észt Linda Line Express (1993-2007 között 2 egység, jelenleg 1): Laura és Jaanika
  • a bolgár PS Group (2007-től 1 egység): Marina Princess (ex Laura)

A bolgár társaság a 222 személyes szárnyashajót Nessebar és Isztanbul között közlekedteti május és szeptember között (menetidő oda-vissza: 9 óra).


BUREVESTNIK típus (1708)
Gázturbinás kísérleti szárnyashajó

 

1964-től gyártották kis példányszámban. Utazó ebessége 50 csomó (93 km/h), csúcssebessége 54 csomó (100 km/h). Más források szerint a csúcssebessége elérte a 150 km/h-t.

 

Burevestnik-széles.jpgburevestnik2kicsi.jpgburevestnik2széles.jpg

 

Főmotorja 2db 2700 lóerő teljesítményű Ivchenko gázturbina. Szállítható utasok száma 150 fő. A hajó hossza 43,2 méter, szélessége 7,4 méter, merülése álló helyzetben 2,0 méter, míg szárnyon haladva 0,6 méter.


CHAYKA típus (1705)
Nagy sebességű kísérleti szárnyashajó

 

1962-től gyártották kis példányszámban. A típus hatótávolsága 400 km, maximális sebessége 86 km/h.

 

Chayka-széles.jpgchayka2kicsi.bmpchayka-szélesfordítva.jpg

 

A hajótest hossza 26,3 méter, szélessége 3,8 méter, merülése álló helyzetben 1,1 méter, szárnyon haladva 0,3 méter. Utasbefogadó képessége: 30 fő. A főmotor névleges teljesítménye 900 lóerő.


SPUTNIK típus (329)
Nagy méretű kísérleti személyszállító szárnyashajó

 

1961-ben épült 1 példány. Hossza 47,3 méter, szélessége 11,7 méter, merülése szárnyon 0,9 méter, bemerülve 2,7 méter. Vízkiszorítása teljes terhelésnél 110 tonna. Főmotorja 4db M50V diesel motor, egyenként 850 lóerős névleges teljesítménnyel. Utazó sebessége 35 csomó (65 km/h), csúcssebessége 41 csomó (76 km/h). Hatótávolsága 600-650 km. Utasbefogadó képessége 256 fő. sputnik2széles.jpg

 

VIKHR típus (330)
Nagy méretű folyam-tengeri kísérleti személyszállító szárnyashajó

 

1962-től gyártották kis példányszámban. A Sputnik továbbfejlesztett változata. Merülése bemerült állapotban 4,10 méter, szárnyakon való menetben 1,5 méter. Vízkiszorítása teljes terheléssel 120 tonna. Főmotorja 4db MTU 16V396TV94 típusú vagy 4db M50V dízel motor, egyenként 850 lóerős névleges teljesítménnyel. Hossza 47,5 méter, szélessége 11,4 méter. Sebessége 40 csomó (74 km/h). Szállítható utasok száma 260 fő. Vikhr-széles.jpg

 

1962-től gyártották kis példányszámban. A Sputnik továbbfejlesztett változata. Főmotorja 4db MTU 16V396TV94 típusú vagy 4db M50V dízel motor, egyenként 850 lóerős névleges teljesítménnyel. Hossza 47,5 méter, szélessége 11,4 méter. Merülése bemerült állapotban 4,10 méter, szárnyakon való menetben 1,5 méter. Vízkiszorítása teljes terheléssel 120 tonna. Sebessége 40 csomó (74 km/h). Szállítható utasok száma 260 fő.

 

Zvezda1.jpgZvezda4.jpgZvezda2.jpg

 

A "Zvezda" vállalat 1932-ben alakult. Az M50-es típusú diesel főmotort tervezése 1945-ben indult. A sorozatgyártása 1948-tól kezdődött. Az M400-as és M401-es típust 1964/65-től gyártja a Zvezda. A szárnyashajó motorok exportálása 1965-ben kezdődött. 1992-ben kezdődött a harmadik generációs M470-es és M419B típusú főmotorok sorozatgyártása. 1993-ban a Zvezda részvénytársasággá alakult. Az M470K típus (kompresszoros kivitel) gyártása 1996-ban kezdődött, 1998-tól gyártják az M470M és a DRA-470M változatokat. A típusok kompresszoros változatait, az M470MK-t és a DRA-470MR-t 2002 óta gyártja a Zvzeda.


ZVEZDA 12ChN 18/20 diesel főmotorok

MOTOR
TÍPUSA
TELJESÍTMÉNY
(kW)
MAX. TELJESÍTMÉNY
(kW)
SZÁRAZ
SÚLY
FOGYASZTÁS
(g/kWh)

I. Generáció

M50 (F-8 változat) - 883 kW 1.850 1/min 1.800 kg 226
M400 736 kW 1.760 1/min 809 kW 1.800 1/min 1.800 kg 246

II. Generáció

M401 736 kW 1.550 1/min 810 kW 1.600 1/min 2.200 kg 219
M401A1/A2/A3 736 kW 1.550 1/min 810 kW 1.600 1/min 2.200 kg 219
M417A 736 kW 1.550 1/min 810 kW 1.600 1/min 2.200 kg 224
M419A 810 kW 1.550 1/min 890 kW 1.600 1/min 2.200 kg 213
M419B 810 kW 1.550 1/min 890 kW 1.600 1/min 2.250 kg 218
DRA-210B 736 kW 1.550 1/min 810 kW 1.600 1/min 2.250 kg 227
DRA-210V 810 kW 1.550 1/min 885 kW 1.600 1/min 2.250 kg 220

III. Generáció

M470 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 2.700 kg 218
M470M 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 3.000 kg 218
M470MK 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 3.000 kg 218
DRA-470 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 3.200 kg 222
DRA-470M 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 3.450 kg 222
DRA-473 990 kW 1.550 1/min 1.100 kW 1.600 1/min 3.500 kg 222
DRA-470MR 990 kW 1.580 1/min - 3.500 kg 222

 

 

A Zvezda 12ChN 18/20 méretű főmotor-család alumíniumból készült, négyütemű, vízhűtéses, turbó feltöltésű (M401) vagy mechanikus feltöltésű (M400) V elrendezésű (60 fok) 12 hengeres (furat 180mm, löket 200mm, össz: 62.400 ccm) diesel motor.

 

A gyártása 1946-tól napjainkig tart. Az M400-as típus a legelterjedtebb az első generációs változatok közül (M400: MAHART Sólyom I és Sólyom II). Az M401A, M4107A és M419 típusok a második generációs változatokhoz tartoznak, melyeket széles körben exportáltak (M401: MAHART Vöcsök és Bíbic típusok és Sólyom III). A harmadik generációs M470-es típus már moduláris felépítésű, amely a felhasználó igényeihez alkalmazkodik. A DRA-473 típus már saját beépített irányváltóval rendelkezik.


KOMETA-130M típus
Tengeri személyszállító szárnyashajó

 

2010_Kometa-130M_szárnyashajó.jpg2010_Kometa-130M_metszet.jpg

 

Műszaki adatok
Hossz: 37,55 méter
Utasbefogadó képesség: 70-150 fő (kiviteltől függően) - személyzet 4 fő
Szélesség: 6,30 méter
Vízkiszorítás: 74 tonna
Merülés: 2,30 méter
Hatótávolság: 460 km
Utazósebesség: 65 km/h